Národní památník odposlechu

    

Sochař Radomír Dvořák dokončil v září 2007 triptych žulových reliéfů, který s nadsázkou představuje způsoby monitorování lidské činnosti a soukromí. Všechny tři reliéfy jsou vytesány do skal v přírodním areálu lomů nedaleko Lipnice nad Sázavou. Třímetrové Bretschneiderovo ucho je nazvané podle tajného policisty z Haškova románu o dobrém vojáku Švejkovi a autoři jím s recesí navázali na středověké odposlouchávací zařízení, tzv. Dionýsovo ucho. Ústa pravdy jsou volně inspirovaná reliéfem Bocca della Verit v předsíni kostela Santa Maria in Cosmedin v Římě. Do otvoru zde prý podezřelí z krádeže museli vsunout ruku – pokud jim ji kat usekl, byli uznáni vinnými. Přes pět metrů široká plastika Zlaté oči – zlatý voči je vytesána těsně nad vodní hladinou a je inspirována tradičním symbolem božího oka. Otevřené oči s kořenem nosu jsou umístěné v průzoru rámovaném náznakem trojúhelníku a nedosažitelnou ideou vševidoucnosti. Vznik Národního památníku odposlechu inicioval v roce 2005 sám autor se svými studenty – kamenosochaři, kteří se podíleli na realizaci prvních dvou reliéfů. Patronem celého projektu je vnuk Jaroslava Haška Richard, kterému se v Lipnici nad Sázavou podařilo obnovit proslulý hostinec U České koruny.