Skláři při práci jsou dočasně na zámku

22.10.2024

Obraz akademického malíře Františka A. Jelínka je po dobu rekonstrukce světelského kina dočasně umístěn na našem zámku.

František Antonín Jelínek byl český akademický malíř - figuralista. Narodil se v roce 1890 v Praze, maloval od malička a přihlásil se na c. k. Malířskou akademii, kde studoval postupně u profesorů Bohumíra Roubalíka, Vlaho Bukovace a Hanuše Schwaigera. Absolvoval v roce 1911. Během tzv. první republiky (1920-1938) maloval převážně portréty tehdejších významných osobností, nevyjímaje továrníky nebo politiky včetně např. T.G.M., avšak německá okupace a pozdější únor 1948, mu následně malbu portrétů znemožnil. 

Fr. A. Jelínek ve svém kochánovském ateliéru (1972)
Fr. A. Jelínek ve svém kochánovském ateliéru (1972)

Po 1. světové válce se oženil s Růženou Kalouskovou a osud jej zavedl na Lipnici nad Sázavou. V roce 1922 v Kochánově postavil letní domek a později velkou vilu s ateliérem. V té době pracoval převážně v pražské Karlově ulici, kde měl ateliér. V Kochánově vybudoval krásnou zahradu a maloval květiny, zátiší a krajinné motivy z okolí. Vytvořil i krásné akty a lovecká zátiší.

Po druhé světové válce se postupně natrvalo usadil v Kochánově a zaměřil se hlavně na malbu krajin, květin a starých zákoutí města Světlá nad Sázavou. V roce 1960 byl jmenován čestným občanem města. V 60. letech vedl ve Světlé školu pro amatérské malíře. V 60. a 70. letech vystavoval pouze ve Světlé nad Sázavou a okolních městech. Zemřel v Kochánově v roce 1977.

Oba obrazy i infotabule jsou součástí expozice První republika.

Zajímavé informace k obrazu Skláři při práci doplňuje pan Martin Vlček, vnuk Františka A. Jelínka.

Obraz Skláři při práci vznikal v 50. letech minulého století. Ak. malíř Fr. A. Jelínek namaloval tento rozměrný obraz patrně jako hold všem sklářům. Zda obraz namaloval z popudu někdejších představitelů města, netuším. 

Obraz vznikal převážně v mistrově ateliéru, ale často zajížděl do Josefodolské huti, kde si pořídil velké množství kreseb, podle nichž dotvářel vlastní obraz. Zda byl tento obraz na místě samém a mistr maloval určité partie v přímo v huti, nevím. Město Světlá nad Sázavou projevilo zájem o zapůjčení obrazu, ale obraz neměl rám. Mistr to však vyřešil. Ve svém ateliéru měl autoportrét v životní velikosti ve velkém zlaceném rámu, který odpovídal velikostí obrazu Skláři při práci. Zda jde o náhodu, nebo záměr, se neví. Portrét z rámu vyndal a rám použil na obraz Skláři při práci. Pokud se nepletu, říká pan Vlček, tak onen autoportrét je také na světelském zámku; změřte si oba obrazy, mají stejný rozměr.

Obraz Skláři při práci darovala naše rodina městu Světlá n. S. a mistrův autoportrét v životní velikosti byl po jeho smrti ještě s několika dalšími obrazy odkázán v závěti také městu Světlá n. S. Co se týče osob namalovaných na obraze, mohlo by jít o skláře Peliňku, Mikuše a Mikeše, ale tvář neumím přiřadit. A bohužel už není nikoho, kdo by vnesl k namalovaným sklářům konkrétní jména.

Za zámek doplňujeme informaci: Ano, oba obrazy jsou opravdu na zámku a jsou součástí expozice První republika. Panu Vlčkovi děkujeme.